3 tips om breukenangst te voorkomen

“Aha, ik snap het! Zo werkt dat dus met breuken.” Dat wil je graag horen als leerkracht. Helaas is de praktijk vaak anders. Kinderen vinden breuken lastig en bij sommigen lijkt het kwartje maar niet te vallen. Hoe kan dat?

Eén van de belangrijkste redenen waarom kinderen moeite hebben met breuken is dat rekenmethoden te snel overgaan op het rekenen met abstracte getallen. Kinderen begrijpen nog maar amper wat een breuk is en er wordt al overgegaan tot het optellen en vergelijken van breuken. Hoeveel kinderen zijn er niet die in de stress raken bij het zien van een breuk? Ze haken bijvoorbaat af omdat breuken ‘eng’ zijn. Hoe kun je dit voorkomen?

Drie tips:

Tip 1: Ga dus niet te snel over naar het abstracte, maar zorg dat de basis visueel geoefend wordt. Kinderen moeten eerst goed begrijpen wat een breuk is. Door met praktische materialen te oefenen leren kinderen de breuken herkennen en benoemen.

Tip 2: Ga je over op ‘echte’ rekensommen? Vergeet dan niet de basis te blijven oefenen. Regelmatig oefenen met visuele middelen, zoals een breukenprogramma op de computer, uitleg op het digibord of oefenen met concreet materiaal, blijft ook in de volgende fasen belangrijk. Juist voor kinderen die visueel ingesteld zijn, blijven deze hulpmiddelen een belangrijke ondersteuning. Ook kunnen visuele hulpmiddelen gebruikt worden tijdens het maken van abstracte sommen.

Tip 3: Stop op tijd! Sommige kinderen vinden breuken sowieso heel lastig. Het is beter om op basisniveau te blijven oefenen dan een volgende stap te forceren. Te vaak oefenen kinderen leerstof uit de methode die al 2 of 3 stappen te ver is. Doen kinderen breukentrucjes zonder te begrijpen wat ze doen? Dan is het goed om een stap terug te zetten.

Voor het oefenen met breuken vind je verschillende handige materialen in de categorie Rekenen & wiskunde. Hieronder een selectie: